Projekt Glutenfria Kroppkakor

Jag startade ett nytt projekt.
Ända sedan jag blev glutenallergiker så finns det vissa saker jag saknar något otroligt. Kroppkakor är en av de sakerna. När det sedan visade sig att pojken min bara ätit det en gång i skolan och då var det tydligen äckligt (och vi vet ju alla vad skolan gör för maten) så bestämde jag mig för att göra egna glutenfria kroppkakor! Det gick förvånansvärt bra måste jag säga. Fast det var sjukt svårt att rulla dom, degen blev så kladdig att den fastnade i händerna och gick sönder.
Här ligger kroppkakorna och puttrar i grytan.
Recept:
Fyllningen
  • 150 gr bacon (jag köpte färdigtärnat)
  • 1-2 hackad gula lökar
  • 2 krm Kryddpeppar (jag hade i mer tills det smakade bra)
  • Smaka av med svartpeppar
Stek bacon och lök i lite smör eller olja. Krydda. Det ska ligga i pannan tills baconen är färdig och löken är mjuk. Låt gärna kallna. (Det som blir över kan serveras vid sidan om)
Deg
  • Kall kokt potatis typ 10-12 st
  • 2 ägg
  • 2.5 dl vetemjöl (jag tog glutenfritt mjöl, Lailas, och använde nog 4 dl mjöl tror jag, men man ska kanske ta ännu mer)
  • 1 tsk salt
Jag körde alltihop i matberedaren , tjoff så var det klart! Det blev sjukt kladdigt! Potatisstärkelse är ett helvete att handdiska bort, men med tanke på hur snabbt det gick så var det värt det.
Koka upp vatten med lite salt i.
Sen gör man bollar av degen (ha mycket mjöl på händerna), gör en lite grop i bollen där du lägger fyllningen (ca 1 msk fyllning). Och rulla ihop den igen, så det blir en boll med fyllning i mitten. Lägg bollarna i det kokande vattnet. Bara halva mängden kroppkakor ryms åt gången. Låt kroppkakorna sjuda tills de flyter upp till ytan, och sedan 5 min till. Ta upp med hålslev (jag använde en spaghettislev). Koka resten.
Servera med rårörda lingon och skirat smör.
De kanske inte ser så goda ut, men de smakar fantastiskt!
Hade tänkt att prova om kroppkakor går att frysa och hur de smakar när de inte är nygjorda, men den gubben gick inte! Pojken min åt upp allihopa! :D Success!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!