Morotslimpan från Solna

Jag har börjat baka mitt eget bröd, då jag har insett att jag inte mår så prima av det köpta glutenfria brödet (tror att det är för att det innehåller sojamjöl, men är inte helt säker). Tänkte iaf dela med mig av mitt favvo glutenfria bröd för tillfället.
 
Morotslimpa från Solna
50gr jäst
50gr smör
8dl mjölk
1,5msk fiberhusk
2dl rivna morötter
1,5tsk salt
0,5dl honung (väldigt höftat, kanske tar mindre)
10 dl glutenfritt mjöl (jag kör Lailas, och ibland byter jag ut nån dl mot pofiber)
2dl potatismjöl
diverse frön som jag har hemma (typ solros, lin och/eller vallmo) obs detta kan bortses från
 
1. Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader celsius
2. Lös upp jästen i smör-mjölk-blandningen
3. Ha i fiberhusken och låt stå i 5 min (så den kan geléar till sig)
4. I med morötterna, honung, salt och ev. frön
5. Ha i mjölet, lite i taget. Detta blir en väääldigt kladdig deg, men den ska liksom släppa från kanterna dvs inte vara en smet. Kan behövas mer mjöl ibland, man vet ju aldrig riktigt hur väl packat det är i dl-måttet.
6. Lägg över deg-smeten i smorda brödformar och låt jäsa under duk i 40 min. 
7. Grädda ca 30 min på 200 grader celsius.
8. Låt svalna på galler under duk.
 
 
 
Jag har också testat att göra Lailas Valnötsbröd. Det blev ganska sött och väldigt kladdig deg trots att jag hade i mer mjöl än vad som stod på receptet. Men god smak. :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!