Färska Vårrullar

Var hemma en snabbis hos min fina vän Linda. Hon och Jörgen, hennes pojkvän, är nyligen tillbaka från Vietnam. Till middag hade de gjort färska vårrullar. Och det såg ASGOTT ut. Så det var jag bara tvungen att äta till middag jag med! Men eftersom jag inte har någon aning om hur det ska smaka så är det tokimproviserat.

Ingredienser
3 morötter
1 gurka
1 burk böngroddar (jag ska egentligen inte äta det, men det passar så bra i asiatisk mat)
1 halv purjolök
1 stjälk citrongräs
500 gr köttfärs (Jag körde fläskfärs)
1 paket glasnudlar/risnudlar (den där jättetunna varianten)
1 paket rispapper för vårrullar
peppar
spiskummin
basilika
soya

Bryn färsen. Tillsätt en "skvätt" soya (svårt med proportionerna men så att hela färsen blir färgad). Skär citrongräset i strimmor och ha i det med (läste nånstans att man kan krossa det för att få ut mer smak). Låt puttra lite. Ha i svartpeppar, basilika och spiskummin tills du tycker att det smakar bra. Låt puttra lite mer på SVAG värme, tills det är ganska torrt.



Hacka alla grönsakerna tunt tunt. Skölj av böngroddarna i iskallt vatten. Koka nudlarna enligt förpackningen och skölj även dom i iskallt vatten (och klipp gärna dom i mindre bitar).
Koka upp vatten och låt svalna lite. Doppa sedan rispappret i vattnet i typ 10-20 sek (jag höll i ett hörn som fick bli odoppat, verkade vara enklaste sättet att få i och ur papprena. De blir som gelé i vattnet). Lägg upp pappret på typ en skärbräda, så plant som möjligt. Akta de klibbar så fort de börjar torka. Lägg på lite av allt. Vik upp underkanten över fyllningen. Vik in sidorna och rulla ihop den. Voilá Vårrulle! Fortsätt på liknande sätt med resten av papprena. Pilligt. Men gott. Servera med sweet-chili-sås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!