Broccoliröra med bacon

Hittade ett schysst recept i Annas Sparmat, en vääääldigt bra kokbok av Anna Bergenström (alla hennes kokböcker är bra, men den här passar studentplånboken perfekt). Som vanligt kan jag ju inte följa recept så jag moddade runt utifrån det som fanns hemma och vad som behövde gå åt.
Perfekt vardagsmat. Billigt, snabbt och enkelt. Egentligen en pastasås, men det hade jag inte hemma så det blev ris till istället.

Ingredienser
ett knippe broccoli (ca 250 gr)
bacon (typ 100 gr)
ett paket matlagningsgrädde (ca 3 dl) (elle vilken grädde man än har hemma, lär funka lika bra med creme fraiche)
1 lök (jag tog en halv, beror på hur stora de är)
1 vitlöksklyfta
riven ost
salt & peppar


Grovhacka broccolin, ta hela inklusive stälken! Finns ingen anledning att inte äta den delen också (den ser bara tråkigare ut, smaken är densamma). Koka i 2-3 min i saltat vatten. Låt det rinna av väl.
Stek bacon i småbitar. När det nästan är klart lägg i löken så att den blir mjuk. Och släng i broccolin och stek lite till. Blanda i grädden och låt det puttra under lock några minuter. Smaksätt med pressad vitlök, salt och peppar. Rör om och servera med pasta/ris. Strö riven ost ovanpå, gärna lagrad (jag blandade ner osten i röran, då jag tyckte att såsen blev lite för rinnig).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!