Svamp med potatis

Talande titel? Njaa sådär va? Men det är gott. Det kan jag lova. Hittade ett recept på nån sorts potatisravioli i COOPs tidning "Mer smak". Verkade krångligt men gott, så jag gjorde en enklare variant av det. Det är vegetariskt, glutenfritt, utan soja och baljväxter, nötfritt, laktos- och mjölkfritt (förutom smöret man steker i som man kan byta ut), och jag vet inte vad. Fritt från det mesta med andra ord. Och det smakar liksom fräscht. :)

Ingredienser
ca 500 gr blandad svamp i bitar (jag tog champinjoner, ostronskivling, portabello och shiitake men karljohan svamp lär passa asbra).
3 finhackade schalottenlökar
skal av 1 citron
0,5 vitlöksklyfta (eller 1 liten)
1 kruka hackad persilja
1-2 msk olivolja
smör
salt peppar om du vill
Potatis att servera med.
Ta gärna mer svamp och lök, det är ju det som är maten till potatisen.
Blanda citronskalet, hackad persilja, finhackad vitlök och olivolja till en sorts pasta. Stek svampen gyllenbrun i smör. Häll i löken när svampen nästan är klar så att den blir mjuk också. Blanda med persiljepastan. Smaka av.
Stek potatisen. (Jag tog bakpotatis i skivor som jag kokade 4 min i saltat vatten och sen stekte till fin färg) Servera.
Det här funkar nog ännu bättre som tillbehör till typ grillat kött.
Råkade av misstag lägg upp maten som en glass. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!